Gijs Wijnholts Blog

Gijs wijnholts (The Joy Of Fishing)

De komende tijd ga ik deze blog gebruiken om terug te kijken op een geslaagd hengelsport seizoen, al mijn vele diverse visserijen komen hier aan bod.

Maar natuurlijk ga ik jullie ook op de hoogte houden van mijn huidige winter visserij, mijn winter visserij bestaat hoofdzakelijk uit het belagen van Snoek en Snoekbaars.

Ik zit deze rovers zowel met dood aas, als met kunstaas achter de schubben en zal jullie korte en duidelijke uitleg geven over de vangsten en de manieren waarop.

Zo ook afgelopen weekend, al vroeg in de morgen ben ik in de auto gestapt om richting een grote haven af te rijden hier in ons prachtige Drenthe.

De Havens zijn favoriet om een hele simpele reden, de scholen witvis verzamelen zich in de haven en de grote rovers volgen deze scholen witvis om af en toe een lekkere snack uit de school te plukken.

Omdat ik het idee heb dat de grote snoek vroeg in de ochtend veel actiever is in het zoeken van aasvis dan overdag, begin ik met twee montage’s met LFT Clear bob dobbers zo kan ik de aasvis boven de bodem of half water aanbieden, en door de stroming en wat wind zal de montage ook wat gaan zweven.

De aasvis die ik gebruik waren deze dag voorns en haring, ik vis op deze manier met een enkele dreg door de rug van de aasvis, zo hangt die naar mijn mening het natuurlijkst in het water. Als de dreg door de rug is geprikt, druk ik een LFT Fish fin ( rood stukje plastic in de vorm van een vinnetje) om de haak als het ware te zekeren!

Met een lichte mist boven het water tuur ik naar de dobbers, ik voel dat het niet lang meer kan duren, en mijn gevoel zit goed. De linker dobber loopt langzaam aan weg, en na een paar seconden zet ik de haak stevig met mijn Sportex NXT 3lbs 10ft stalkers die voor dit werk perfect zijn, en gelijk voel ik dat het om een goede vis gaat. Na een korte en hevige strijd kan ik de mooie snoek landen en zie dat mijn Mustad KVD dreggen weer laten zien waarom ik deze dreg gebruik i.p.v andere dreggen, De dreg zit prima voor in de bek.

Een half uur later gebeurd precies hetzelfde weer maar nu op de hengel met de lekkere haring, een snoek van hetzelfde formaat is nu ook de klos. De rest van de ochtend blijft het erg stil en besluit ik te vertrekken.

Zo zie je maar weer als je er met dag en dauw bent heb je gewoonweg de meeste kansen.

Goed gaan, en veel plezier aan de waterkant.

Karper Blogs Gijs Wijnholts

Gijs Wijnholts (Joy of CARP Fishing)

Voorjaar:

Het Voorjaar is flink aan de gang, het is nog erg lastig om op de grotere wateren vissen te vangen, dus zoek ik het eerst op de kleine wateren.Al vrij vroeg in het jaar begint het alweer te kriebelen; er zal en moet karper gevangen worden. Maar waar? Je kunt zoeken, maar denk ik niet vinden op de grotere wateren. Je kunt ze gewoon weg nog niet lokaliseren omdat het nog te koud is. De grotere wateren warmen veel langzamer op en de vis begint veel later pas echt te zwemmen. Hierdoor wordt het vele uren maken en weinig vangen meer regel dan regelmaat, dus zocht ik het op de kleine wateren.

Na een paar keer langs de kanalen en sloten te lopen kun je al een goed beeld hebben van waar de vis zich ophoud. Waarschijnlijk ook plekken waar ze al voorzichtig wat aan het azen zijn. Op visplekken als deze is voeren eigenlijk niet echt nodig. Een paar kleine handjes achter het aas strooien is op dit moment genoeg. Let op; je probeert de vis te vangen en niet te voeren.

Op een thuis water dicht bij mij in de buurt had ik de vissen al gesignaleerd en geprobeerd ze op een kort nachtje te vangen. Dit omdat ik ze wel gezien had maar ze mogelijk pas tegen de avond en nacht gingen azen. Ik had de hengels breed opgesteld en zover mogelijk van elkaar af gelegd om eventuele lijn druk te vermijden.

Als onderlijn had ik gekozen voor een niet al te korte onderlijn met een vrij grote Wide gape ( Boilie Hook) Met een klein ringetje op de steel en vrij veel ruimte tussen boilie en haak had ik hier groot vertrouwen in.

Na het uitleggen van de lijnen voer ik altijd tot zo’n vijftien meter achter me aas. Een soort spoor maak je dan. Let op; voer nooit voor of op je lijn, als de vissen hier het aas oppakken heb je gelijk kans dat je lijn of lood gevoeld word! De kans is erg groot dat de vis weg dan weg gaat.

Nadat de lijnen er in lagen zag ik al de nodige beweging, wat je ook weer veel eerder opmerkt op het kleine water dan op het grote water. Alles stond op scherp en ik kon rustig nog even een paar reserve onderlijnen maken voor als er een vis gehaakt zou worden.

Na elke vis komt er een nieuwe onderlijn aan, hier wil ik niet op bezuinigen. Een scherpe haak en een slijtvaste onderlijn is echt noodzakelijk, wil je zoveel mogelijk resultaat behalen. Na een klein uurtje al kon ik de eerste vis haken, een bruut geweld door de ondiepe sloot volgde. Met als resultaat een prachtige spiegel karper die je hier overigens niet vaak vangt. Na de enige foto's gemaakt te hebben mag deze prachtige voorjaars vis weer lekker zwemmen! Zet de vis altijd weer met respect en zo snel mogelijk weer terug door middel van een goede mat of weegzak. Ga nooit met de vis lopen zonder iets eronder en houd hem altijd veilig vlak boven de onthaakmat. Door al het geweld in het water is het wel even rustig met de vis, en de nacht valt.

Tijd voor me stretcher op te zoeken en is even heerlijk te dromen over de eerst gevangen vis van 2013. Midden in mijn droom word ik alweer gestoord door een gierende slip en weer een bruut geweld!Door dat het zo donker was en op een steil talud me hengels had geparkeerd, gleed ik uit en stond in een klap tot me middel in de plomp! Maar de vis bleef maar door gaan natuurlijk. Uiteindelijk, klapper tanden en blauwbekkend natuurlijk, kon ik de landingnet weer onder een fantastische Spiegel schuiven. Ik had gezien dat dit om een mooi exemplaar ging, maar na de vis gezakt te hebben ben ik toch eerst maar naar huis gegaan. Heel snel op en neer, want het is vlakbij, kwam ik terug. De vis lag nog mooi rustig zo diep mogelijk in de bewaarzak.

Wat een ervaring! Wachten op de volgende. Maar door het geweld van de vis en het geweld van mijn goddelijke bijna 100kg lichaam vol in de plomp, gebeurde er natuurlijk niet zo heel veel meer.

Hierbij de laatste vis die een nat pak opleverden, maar wat een resultaat.

De volgende morgen zag ik pas hoe groot de laatste spiegel echt was! Ik heb snel mijn vismaat gebeld voor enkele foto's. Ook hij was erg onder de indruk van dit geweldige voorjaars spektakel en de omvang van de vis. Tijdens dit korte nachtje zijn er menig jongens visloos naar huis gegaan, die op de diepe plas zaten.

Zo zie je maar zoek het nu nog op in de ondiepe wateren en je hebt sneller een mooie vangst.

Goed gaan en tot de volgende blog.

Gijs Wijnholts

Gijs Wijnholts (Joy of CARP Fishing)

INTRODUCTIE:

Voor Joy Off Fishing gaat Gijs een Blog bijhouden waarin hij zijn vis-avonturen en zijn manier van vissen gaat beschrijven. Hierdoor krijgen jullie als vaste Joy Of fishing bezoekers elke keer weer een informatieve update. Dit keer eerst de introductie:

Eigenlijk werd het me snel duidelijk, ik heb het “hengelsportvirus” eigenlijk al mijn hele leven lang te pakken.

Toen ik geboren werd kreeg ik een bamboe-hengeltje van mijn opa en hij voorspelde dat ik later een groot visserman zou worden. Elke keer als er weer niks gevangen wordt, twijfel je daar wel eens aan. Maar zit de benaming (groot visserman) wel in de vangsten of ben je een groot visserman als je steeds die drang hebt om aan het water te zijn en met die vissen en je tactieken bezig bent?

Toen ik vier jaar was werd de eerste brasem gevangen en vanaf dat moment was ik niet meer te stoppen. Schoollessen werden overgeslagen om aan de vijver of plas te zitten en als ik wel in de schoolbank zat, verstopte ik achter mijn wiskundeboek een Visblad.

Na toch nog de nodige oplettende schooljaren kwam ik als mannetje van 15 jaar bij Leonard Sports stage lopen. Na jaren intern gewerkt te hebben en veel ervaringen in het hengelsport vak had op gedaan binnen dit leerzame bedrijf, ben ik nu actief in de buitendienst voor Leonard Sports.

Karpervissen is niet het enige wat mij trekt binnen de hengelsport. Alles wat kieuwen en vinnen heeft vind ik geweldig om te vangen.

Zo ga ik graag met de Feeder hengel op pad en werp ik geregeld een vlieg naar de horizon. Ook het snoekvissen is zwaar ingeburgerd bij mij. Zo ging ik al eens met de vlieg door Australië, met de feeder door Denemarken en met die ene Jerkbait richting Zweden.

Maar nog steeds vanaf het eerste moment dat dat pennetje weg liep en ik mijn eerste karper ving, blijft deze visserij mij het meeste boeien. Het is de vis, de diverse manieren en de beleving. Door alles bij elkaar blijf ik altijd nog verkocht aan deze visserij.

Mijn visserij is dus steeds erg afwisselend en dat wil ik graag zo houden. Van zware dressuur wateren tot de makkelijkere putten. Het zijn voor mij allemaal uitdagingen, alleen op het ene water is het gewoon wat spannender dan op een ander water.

Al jaar en dag ben ik betrokken bij de inkoop van de producten van Leonard Sports. We zijn nu zover dat we een pakket hebben neergezet voor de karpervisser, waar bijna iedereen zich in kan vinden. Van vele end game materialen tot aan een range prachtige karperhengels en toebehoren.

We gaan dan ook de komende blogs gebruiken om materialen en avonturen, zo goed mogelijk te laten overkomen en te beschrijven.

Goed gaan, en tot de volgende blog.